تبلیغات
فهم فهمیده - تفكر و فرهنگ بسیجی روشی میانبر درنبرد نامتقارن
 
 

 

 
 

امام خمینی (ره) : بسیج لشکر مخلص خداست

 
       

 
 

               

 
 

  آرشيو مطالب

هفته چهارم بهمن 1388

هفته دوم آبان 1388

هفته دوم مهر 1388

.:: لیست کامل آرشیو ماهانه ::.



  موضوعات

فهمیده را فهمیده ایم

طلوعی زیبا در شهر ستاره‏ها

شهید نوجوان

از نسل «فهمیده»

اشاره

زندگی نامه شهید فهمیده

بسیج دانشجویی

تفكر و فرهنگ بسیجی

ضرورت وجود بسیج خواهران

خصوصیات اخلاقی شهید فهمیده

بسیج در کلام امام خمینی (ره)

بسیج در ایران

بسیج در کلام مقام معظم رهبری

نقش بسیج

بسیج چیست و بسیجی كیست؟

اهداف بسیج در سازمان ها

اسوه

سیره شهید فهمیده

اشعاری در وصف شهید فهمیده

شهید فهمیده در کلام بزرگان


  نويسندگان


  اَبر برچسبها
ویژگی ها و قابلیت های بسیج در استراتژی بازدارندگی- هداف و وظایف کلی بسیج دانشجویی- شعر زیبای شاعر معاصر حسن حسینی درباره شهید فهمیده- گلچینی از بیانات مقام معظم رهبری درباره بسیج و بسیجی- نقش بسیج در بازدارندگی و مقابله با تهدیدات- بسیج چیست و بسیجی كیست؟- سیره شهید فهمیده- تفكر و فرهنگ بسیجی روشی میانبر درنبرد نامتقارن- دو بیت شعر- اهداف و وظائف بسیج ادارات-

  درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ: راضیه راشدی



  پیوند های روزانه

کار و تلاش حسین فهمیده

گزیده ای از سیره های عملی شهید حسین فهمیده

شجاعت شهید فهمیده

آغاز جنون ( شعر)

زندگی نامه شهید محمد حسین فهمیده

گلچینی از بیانات مقام معظم رهبری درباره بسیج و بسیجی

لیست کامل پیوندهای روزانه

ارسال پیوند


  مطالب پیشین

تفكر و فرهنگ بسیجی روشی میانبر درنبرد نامتقارن

نقش بسیج در بازدارندگی و مقابله با تهدیدات

ویژگی ها و قابلیت های بسیج در استراتژی بازدارندگی

شهید فهمیده درکلام مقام معظم رهبری

شهید فهمیده دربیان شهید آوینی

دو بیت شعر

شعر زیبای شاعر معاصر حسن حسینی درباره شهید فهمیده

شعری برای شهید محمید حسین فهمیده

شعر زیبای شاعر معاصر حسن حسینی درباره شهید فهمیده

شعری در وصف شهید حسین فهمیده

سیره شهید فهمیده

گزیده ای از سیره های عملی شهید حسین فهمیده ( قسمت دوم )

گزیده ای از سیره های عملی شهید حسین فهمیده( قسمت اول )

حسین فهمیده را فهمیده ایم

گزیده ای از سیره های عملی شهید حسین فهمیده

شجاعت شهید فهمیده

سیره شهید فهمیده

گزیده ای از سیره عملی شهید حسین فهمیده

کار و تلاش حسین فهمیده

خصوصیّات اخلاقی شهید فهمیده

مرید امام خمینی رحمه‏الله

تربیت صحیح اسلامی

اسوه

نوجوان دوازده ساله

پرنده بود و نماند

اشاره

طلوعی زیبا در شهر ستاره‏ها

شهید نوجوان

تربیت قرآنی

از نسل «فهمیده»

لیست کامل مطالب ارسالی


  نظرسنجی
نظر شما درباره این وبلاگ چیست ؟







  تبلیغات


تبلیغات



  آمار بازديد

آمار بازديد :
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :

 


  تفكر و فرهنگ بسیجی روشی میانبر درنبرد نامتقارن
  مرتبط با : تفكر و فرهنگ بسیجی
تفكروفرهنگ بسیجی روشی میانبر درنبرد نامتقارن

     تفكر بسیجی ، تفكری مبتنی بر قرآن و منبعث از فقه پویای جعفری می‌باشد،این تفکر تركیبی هوشمندانه از شهود قلبی و تفكر عقلی است كه در آن تهذیب نفس مبنای عقل و اندیشه است .

رحمت اله امیرصوفی(عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب و كارشناس ارشد دانشگاه صنعتی مالک اشتر)  ، سیدمحمدرضوی

چكیده:
     تفكر بسیجی ، تفكری مبتنی بر قرآن و منبعث از فقه پویای جعفری می‌باشد،این تفکر تركیبی هوشمندانه از شهود قلبی و تفكر عقلی است كه در آن تهذیب نفس مبنای عقل و اندیشه است .
 كه محصول نهایی آن معرفت و عبادت محبانه به خداوند متعال است  تفكر بسیجی سبب هشیاری جدی انسان در مقابله با تهاجم سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی دشمن می گردد ، این نوع نگرش  همگان و بویژه جوانان را دعوت به تقویت عزم و اراده خود و وارد شدن در میادین مختلف علمی و خدمت رسانی به مردم می نماید، اصل نبرد نامتقارن ، نبرد نامتوازن و نا همطراز است. یك طرف تكنولوژی برتر و تسلیحات پیشرفته تر دارد و طرف دیگر از آن امكانات برخوردار نیست ولی از یك نقاط قوت دیگری برخوردار است. طرف برتر در عین داشتن قدرت دارای نقاط ضعف خاصی است . شناسایی نقاط قوت و ضعف دشمن و شناسایی امكانات قابل افزایش جبهه خودی و تكیه بر آن امكانات و بهره گیری از تكنیك و تاكتیك و مسائل مختلف در این نبرد مجموعا حاصل آن نبرد نامتقارن است. در این خصوص نمونه هایی را در گذشته و حال داشته ایم . در نبردهای صدر اسلام كاملا این را مشاهده می كنیم كه نوع تاكتیك ها و تكنیكها و امكاناتی كه در جبهه خودی بوده تقویت شده و زمینه پیروزی را علیرغم نابرابری و ناهمطرازی فراهم كرده است.
مقام معظم رهبری تعبیری دارند و می فرمایند : ما از نظر تكنولوژی با دشمن فاصله زیادی داریم ولی مولفه هایی در اختیار داریم كه اگر روی آنها تكیه كنیم با آنها برابر می شویم وچه بسا در بعضی مقاطع شرایط برتری داشته باشیم. هرچند ما در مقابل ناوها و موشكهای كروز آمریكا تكنولوژی مورد نیاز را نداریم ولی باید قهرا به آن عواملی كه داریم تكیه كنیم. وآنچه كه ما داریم ولی دشمن از آن محروم است عنصر معنویت است و باید روی آنچه كه دشمن ندارد تكیه كنیم. بنابراین در این مقاله ابتدا  مفاهیم موجود در تفکر بسیجی و جایگاه آن تشریح می گردد. در ادامه ضمن بررسی اصول و پایه های تفکر بسیجی، استراتژی خاصی که بر اساس این تفکر پایه گذاری شده است ارائه می گردد. در ادامه نیز نقش و تاثیر این تفکر در نبردهای نامتقارن شرح داده خواهد شد.


واژه های کلیدی :  تفکربسیجی ، نبردنامتقارن، استراتژی دفاع همه جانبه ، جنبش نرم افزاری





1- مقدمه
       تفكر بسیجی سبب هشیاری جدی انسان در مقابله با تهاجم سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی دشمن می گردد ، این نوع نگرش  همگان و بویژه جوانان را دعوت به تقویت عزم و اراده خود و وارد شدن در میادین مختلف علمی و خدمت رسانی به مردم می نماید[4] ، اشاعه این تفكر موجب تلاش جدی و فراگیر و توام با عشق الهی استادودانش پژوه دردانشگاه هاوصنایع  شده و متعاقب آن ، بنیه علمی وصنعتی كشور افزایش خواهد یافت . زیرا یكی از علل مهم عقب افتادگیهای علمی و صنعتی مسلمانان در مقایسه با اروپا و غرب ، شیوه غلط فكری آنها و غافل شدن ایشان از یكدیگر و اجتماع می باشد زیرا دیدگاه فكری آنها از مرز خانواده تجاوز نمی كند در صورتی كه غرب با اتخاذ تفكری اجتماعی و القاء احساس مسئولیت افراد در مقابل جامعه شان ، حركتی شتابان و سریع را در عرصه پیشرفتهای علمی و صنعتی آغاز نموده است . لیكن تفكر بسیجی كه همان تفكر ناب شیعه می باشد ، تفكری جهانی بوده و در این نوع نگرش انسان بایستی طوری عمل نماید تا هم در این جهان و هم در آخرت سعادتمند و رستگار شود ، یكی از محصولات این تفكر دستگیری از مظلومین در سرتاسر جهان می باشد بطوریكه امام راحل (ره )فرمودند : ( ماشریك غم همه مظلومان جهان هستیم و بر ظالم می تازیم ) [4 ] .
2- تعریف تفكر
       امام راحل (ره) در حدیث دوازدهم از كتاب شریف اربعین حدیث، حدیثی در باب تفكر از امام صادق (ع) نقل نموده اند بدین مضمون كه امیرالمومنین (ع) می فرمود : آگاه نما دل خود را به تفكر و دوركن از شب پهلوی خود را و بپرهیز از خداوند پروردگار خویش را و در ادامه امام راحل (ره ) می فرماید : تفكر عبارت است از ترتیب امور معلومه برای بدست آوردن نتایج مجهوله و تفكر مفتاح ابواب معارف و كلید خزائن كمالات و علوم است ومقدمه لازمه حتمیه سلوك انسانیت است و در قرآن شریف و احادیث كریمه تعظیم بلیغ و تمجید كامل از آن گردیده. و در حدیث نبوی . پیامبر گرامی (ص) می فرمایند : فكر ساعة خیر من عبادة سنه  یعنی تفكر یك ساعت از عبادت یكسال بهتر است و امام راحل (ره) در حدیث اول اربعین حدیث فصل تفكر می فرماید ، بدان كه اول شرط مجاهده با نفس و حركت به جانب حق تعالی تفكر است[6 ] .

3- تعریف نبرد نامتقارن
نبرد نامتقارن تعاریف متعددی دارد و یكی از آن تعاریف عبارتست از رویارویی دو قدرت ناهمطراز و غیر متوازن كه طرف ضعیف تر ضمن اجتناب از مواجهه با نقاط قوت طرف مقابل با تكیه بر عوامل قوت خود نقاط ضعف دشمن را مورد حمله قرار دهد. در این تعریف چند عنصر تعبیه شده است.
اصل نبرد ، نبرد نامتوازن و نا همطراز است. یك طرف تكنولوژی برتر و تسلیحات پیشرفته تر دارد و طرف دیگر از آن امكانات برخوردار نیست ولی از یك نقاط قوت دیگری برخوردار است. طرف برتر در عین داشتن قدرت دارای نقاط ضعف خاصی است[8 ] . لذا راهبردکلیدی نبرد نامتقارن استفاده ازتاکتیک های غیرمتعارف وغیرقابل انتظاردشمن درمیادین رزم می باشد، شناسایی،تحلیل وبرآورد نقاط قوت و ضعف دشمن و شناسایی امكانات قابل افزایش جبهه خودی و تكیه بر آن امكانات و بهره گیری از تكنیك و تاكتیك ، مسائل مهم در نبرد نامتقارن می باشند. در این خصوص نمونه هایی را در گذشته و حال داشته ایم . در نبردهای صدر اسلام كاملا این را مشاهده می كنیم كه نوع تاكتیك ها و تكنیكها و امكاناتی كه در جبهه خودی بوده تقویت شده و زمینه پیروزی را علیرغم نابرابری و ناهمطرازی فراهم كرده است[8 ].




4- جایگاه تفكر بسیجی در قرآن كریم و روایات اهلبیت (علیهم السلام )
     قرآن بر اساس تفكر و تحقیق بنیانگذاری شده است ومردم را به بنا نهادن زندگی خود برمحور تحقیق فرا می خواند و پژوهشگران را می ستاید و روگرانندگان از تفكر و پژوهش را سرزنش می كند ولی بدون آموزش شیوه ی تحقیق و ارائه ی شرایط رسیدن به حق ، به صرف یك بیان كلی كفایت نمی كند ، بلكه موانع رسیدن به حق را یاد آوری و داستان كسانی را نقل می كند كه شرایط رسیدن به حق را به چنگ نیاورده ، از موانع وصول به حق پرهیز نكرده ، در سرگردانی نادانی و جهل و حیرت گمراهی فرو رفته اند . همچنین به نقل سیره ی كسانی می پردازد كه آن شرایط را یافته ، از این موانع رها گشته و به قرب و وصال حق تعالی رسیده اند ، اكنون با توجه به راه های سه گانه ی شناخت ، یعنی حس ، عقل و قلب با استشهاد به قرآن كریم در می یابیم كه برای رسیدن به حق ، تنها دوراه وجود دارد.
1-    تفكر عقلی
2-    شهود قلبی
هریك از این دو با دیگری سازگار است ، ولی تك تك آنها ویژگی ای دارد كه آنها را از دیگری جدا می سازد و جمع این دو در انسان كامل مانند حكیم متاله و عارف محقق شدنی است [2 ].
•    تمایز تفكر عقلی و شهود قلبی
راه شهود قلبی ، به حق و سیره ی انبیا و اولیاء ، كسانی كه به واسطه ی آن شهود به حقیقت نائل گشته اند ، نزدیك تر است و در عین حال شهود قلبی بیش تر به عمل صالح فرا می خواند ، چنان كه اساس شهود قلبی همان عمل صالح است .
بنابراین ، اهتمام قرآن به شهود قلبی از تفكر عقلانی بیش تر است و با این كه تفكر عقلی نیز دشوار و ناهموار است ولی راه شهود قلبی از آن دشوارتر و ناهموارتر است . بعبارتی شرایط تفكر عقلی صحیح و همچنین موانع آن معلوم و مدون است ، گرچه رعایت آنها آسان نیست ، ولی شرایط شهود قلبی چون زمین پست و بلند و ناهموار است كه فرو رفتن در آن بسیار دشوار است و موانع شهود قلبی وادی هلاك كننده ای است كه با انواع شهوات درهم پیچیده و به وسیله ی آنها زینت یافته است و به گونه ای كه پرهیز از آنها سخت وچیره شدن براین موانع مشكل است مگر برای شمار اندكی كه نفس خود را برای خداوند خالص گردانیده اند .
تمایز دیگر راه تفكر و شهود در آن است كه محصول تفكر برهانی ، برای دیگران آموختنی و انتقال پذیر است در حالی كه ثمره شهود قلبی خود به خود چنین نیست بلكه تنها با كمك گرفتن از تفكر عقلی انتقال پذیر می باشد .
حال به تبیین جایگاه تفكر عقلی در قرآن كریم می پردازیم ، این نوع تفكر حركت ذهن است بسمت مجهول از گذرگاه معلوماتی كه ضرورتاً به مجهول می انجامد و این حركت با سكون و حركت از مجهولی به مجهول دیگر یا از معلومی كه به طور یقین به آن مجهول نینجامد ، ناسازگار است لذا اساس تفكر عقلی مورد تاكید در قرآن همان معلومات یقینی هستند كه با مجهول ارتباط دارند به گونه ای كه به كمك آن معلومات ، مجهولات را نیز می توان معلوم ساخت ، از این رو قرآن داراری استوارترین شیوة هدایت گری است و انسان ها را از امور ذیل برحذر داشته است .
الف ) سكون فكری و به تعبیر دیگر تقلید در اصول
ب  ) حركت فكری به شیوه ی نادرست
قرآن كریم تنها به منع از این امور بسنده نكرده ، بلكه خود پیشگام سالكان و رهروان حق است و برای دعاوی خود برهان بیان می كند و نیز برمدعای خود استدلال می آورد و شیوه و فن برهان را به پذیرای آن می آموزد و با نقل استناد به كسانی كه از حق دور شده اند ، سستی دلیل آنها را به جهت ضعف ماده یا صورت آن روشن می سازد و انسان را از استدلالی كه یقین آور نیست ، به جهت سستی و بی پایگی آن برحذر می دارد ، چنان كه انسان را از جمود و تقلید نیز می ترساند ، چون رفتن به بیراهه و حركت مغالطه ای ، اگر بدتر از سكون فكری و تقلید نباشد كم تر از آن نیست . حال به جایگاه شهود قلبی در قرآن كریم پرداخته می شود .
ثمره تفكر عقلی ، علم حصولی و برهانی می باشد و محصول شهود قلبی ، علم حضوری می باشد كه توجه قرآن به این نوع علم بیشتر است هرچند قرآن از علم حصولی زیاد سخن گفته ، به آن دعوت كرده ومعارف خود را بیشتر در چارچوب آن بیان فرموده است لذا برای تبیین شهود قلبی به این معنا از سخن امیرالمومنین (ع) استناد می كنیم كه فرمودند : من عرف نفسه فقد عرف ربه  یعنی هر كس نفس خود را بشناسد ، رب خود را شناخته است وحضرت امام رضا (ع) نیز در این رابطه می فرمایند : افضل العقل معرفه الانسان   یعنی برترین عقل ، شناخت انسان نسبت به نفس خویش است زیرا علم كامل آن است كه با عمل صالح همراه باشد ، بنابراین كسی كه شناخت شهودی كامل نسبت به نفس خویش داشته باشد و درحد طاقت بشری پروردگارش را بشناسد ، حق اوست كه حقیقت را ببیند[2 ] ، چنان كه پیامبر اكرم (ص) از خداوند سبحان چنین درخواست كردند : پروردگارا ، اشیا را چنان كه هستند ، به من بنمایان (رب ارنی الاشیاء كما هی) .
 پس شناخت عالم غیب و شهادت و آگاهی یافتن بر سرائر و ضمایر و اطلاع یافتن از گذشته و حال و آینده و بعبارتی فهم اسرار هستی در گرو شناخت خداوند سبحان است كه این شناخت نیز در گرو شناخت شهودی نفس است . بنابراین معرفت نفس كامل ترین وسیله و بهترین راه برای كسی است كه در صراط مستقیم حركت می كند و به سوی خداوند متعال درحال رفتن و شدن است و موجب عبادت محبانه به خداوند سبحان می شود[3 ] و امام راحل (ره) در این رابطه می فرماید : بدان اگر قدمی در راه سعادت زدی و اقدامی نمودی و با حق تعالی مجده از سرآشتی بیرون آمدی و عذر ماسبق خواستی درهایی از سعادت به رویت باز شود و از عالم غیب از تو دستگیریها شود و حجابهای طبیعت یك یك پاره شود و نور فطرت بر ظلمتهای مكتسبه غلبه كند و صفای قلب و جلای باطن بروز كند و درهای رحمت حق تعالی به رویت باز می شود . لذا می توان تفكر بسیجی را تركیبی هوشمندانه از شهود قلبی و تفكر عقلی دانست كه در آن علم شهودی به نفس و تهذیب نفس پایه و مبنای عقل و اندیشه می باشد[4 ] و با اتخاذ این نگرش بود كه شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از ولی فقیه و امامشان پیروی كامل نموده و به حیات طیبه وجاویداخروی دست یافتند .

5- خوف از خدا ره توشه تفكر بسیجی
      تفكر بسیجی ره توشه پر باری چون ترس از خدا دارد كه همین ره آورد مبارك ، گذشته از تامین حیات جاوید انسانی ، حكومت حق را در زمین نیز تشكیل می دهد و بدون ترس از خدا ، حكومت در زمین میسور نیست ، و بدون علم راستین ، ترس از خدا میسر نخواهد شد ، در نتیجه حكومت در زمین بدون علم صحیح ومنهای علمای الهی و روحانیان خداترس و دانشمندان هراسناك از خدای سبحان ، ممكن نخواهد بود و عالم خداترس از هیچ شخصی نمی هراسد (و لا یخشون احداً الا الله . احزاب ، 39)[3 ].

6- مدیریت دفاع و جهاد در سیره دفاعی پیامبر اعظم (ص)
سیره دفاعی پیامبر اعظم (ص)، پرهیز از استفاده از امتیازات ویژه و مهرورزی با رزمندگان و فعالیت دوشادوش با آن‌ها بود،که برخی ازآنها عبارتند از:
•    شجاعت در برابر دشمن: بی‌مانند بود، و هیچ‌كس به پای او نمی‌رسید. امیر مومنان (ع) می‌فرمود در جنگ‌ها، پیامبر اعظم (ص) نزدیك‌ترین فرد به دشمن بود.
•    استقامت در نبرد، تقویت روحیه مجاهدین: با خواندن خطبه حماسی قبل از شروع جهاد
•    تكریم خانواده شهیدان: پس از شهادت حضرت جعفر در جنگ موته به خانواده ایشان سركشی نمود و هم‌چنین از خانواده زید‌ابن‌حارثه دیدن نمود.
•    سیره نظامی: پیامبر خدا، به جمع‌آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل صحنه نبرد قبل از شروع درگیری خیلی اهمیت می‌داد.
•    حفظ اسرار نظامی و حفاظت: اطلاعات محرمانه مسلمانان
•    مشورت با فرماندهان جنگ و مجاهدان
 از جمله قبول نظر حضرت سلمان فارسی در حفر خندق
•    قاطعیت در تصمیم‌گیری
تعیین فرماندهان و جایگزین ‌آن‌ها بعضاً تا سه رده
•    انتخاب تاكتیك رزمی مناسب
•    تعقیب دشمن برای دفع كامل تهدید كه نمونه آن در جنگ احد می‌باشد
•    بهره‌گیری از جنگ روانی: گاهاً از جنگ روانی برای ناكام گذاشتن دشمن استفاده می‌نمودند
6-1- ویژگی‌های مدیریت دفاعی پیامبر اعظم (ص)
•    واجب بودن جهاد با دشمن بر هر زن و مرد مسلمان و به اذن مجتهد نیز نیاز نیست
•    آمادگی مردم برای دفاع همه جانبه
•    اصالت صلح در اسلام
•    لزوم نمایش توان رزمی به دشمنان با انجام رزمایش‌ها
•    دیده‌بانی و رصد شبانه‌روزی دشمنان و لزوم آمادگی نظامی
•    ارعاب دشمن
•    ضرورت اتخاذ تاكتیك‌های مناسب
•    تجهیز رزمندگان برای دفاع همه جانبه
•    عدم سستی و رخوت در صفوف مجاهدین
•    استفاده از عامل توكل و توسل به امدادهای غیبی و به‌عبارتی دفاع نامتقارن در مقابل دشمن
•    عقب‌نشینی تاكتیكی در مواقع ضروری
•    گناه بودن سرپیچی از دستورات فرماندهان

7- مولفه های نبرد نامتقارن

چه مولفه هایی در نبرد نامتقارن تأثیرگذار هستند؟ استراتژی، ابزار و تجهیزات ، فن آوری و نیروی انسانی مولفه های مهمی است كه در طراحی و شكل دهی نبرد نامتقارن تأثیرگذار هستند . در بخش نیروی انسانی چه عواملی تأثیر گذار است؟ مهارتها ، ابزار و تجهیزات انفرادی و از جمله توجه به سیره دفاعی پیامبر اعظم (ص)که در بالا به آن اشاره گردید[8 ].
 8- استراتژی دفاع همه جانبه راهبردی مهم درنبرد متقارن 
     باعنایت به فرمایش مقام معظم رهبری درجمع فرماندهان ورزمندگان لشکر 27 حضرت محمدرسول الله تحت عنوان عبرتهای عاشورایکی ازدلایل همراهی نکردن مردم وبه ویژه خواص ازامام حسین (ع) وپدید آمدن واقعه عاشورا ،فقدان بصیرت در خواص وآلودگی آنها به ظواهر دنیوی بود.لذا لازمه موفقیت درنبرد متقارن،داشتن راهبردی مبتنی بربصیرت استراتژیک می باشد که دراین خصوص امام خمینی (ره) در صحیفه نور مورخه 28 فروردین 1368 می فرماید : (در هنگام نبرد مجال پرداختن به همه جهات ، قوتها ، ضعفها ، برنامه ها و در حقیقت ترسیم استراتژی دفاع همه جانبه ،‌نبوده است . ولی در شرایط عادی باید با سعه صدر و بدور از حب و بغض ها به این مسائل پرداخت و از همه اندوخته ها ، تجربه ها ، استعدادها و طرح ها استفاده نمود)[1 ]. حال چگونه می توان به تحقق و پیاده سازی استراتژی دفاع همه جانبه بعنوان یک راهبرد مهم پیشنهادی درحوزه نبردهای نامتقارن  پرداخت ، برای اینكار ، مقام معظم رهبری سه راهبرد مهم و اساسی را در مقاطع مختلف خطاب به مسئولین و كارشناسان دفاعی ، دانشگاهیان و اساتید محترم بیان فرموده اند كه عبارتند از :
الف ) روش میان بر
ب  ) جنبش نرم افزاری
ج  ) تولید علم
ایشان ضمن تایید و تشویق پیشرفتها و حركتهای دفاعی در سطح صنایع دفاعی كشور فرمودند برای ادامه كار و جبران خلاء تكنولوژیكی بایستی از روشهای میان بر استفاده نمود و اگر نه هریك قدمی كه ما برداریم ، با توجه به فن آوری و صنایع پیشرفته در غرب آنها چندین گام جلوتر خواهند برداشت ، لذا می توان با توجه به مطالب بیان شده ، تفكر بسیجی وتعامل آن بافناوری اطلاعات و ارتباطات  را نوعی روش میان بر در حصول به دستاوردهای پیشرفته دفاعی جهان دانست كه لازمه این نگرش ایجاد جنبش نرم افزاری و تطهیر قوه خیال از اوهام و یأس هایی است كه شیطان بزرگ و استكبار جهانی در ما ایجاد می كند و قدم آخر جایگزینی تولید علم به عوض تقلید كوركورانه از پیشرفتهای علمی غرب می باشد بعبارتی مدیریت دانش مبتنی بر تفكر بسیجی در همه زمینه های علمی و فنی مورد نیاز می باشد[4 ] .بنابراین جهت فراهم نمودن جنبش نرم افزاری در حوزه نبردهای نامتقارن  وتسریع فرایند تولید اطلاعات وعلم به فناوری های مورد نیازکشوردراین حوزه، توجه به پنج اصل حیاتی زیرلازم وضروری می باشدکه می توان درقالب فرصتهای موجود به آنهاپرداخت.

8-1- استراتژی دفاع همه جانبه-فرصتها
•    اصل اول ،توجه به جایگاه انسان بعنوان خلیفه خداوکرامت وی درعلم ودانش واینکه خداوند سبحان مدرسه ی بشریت رامحل فراگیری اسمای حسنای الهی نامید و خود را معلم این مکتب دانست ،متعلمان چنین مکتبی اندیشوران وارسته اند که دلدادگی آنها بادلبری و صاحبدلی مقرون است .
•    اصل دوم ،مدیریت دانش دفاعی، و اینکه تولید اطلاعات ،دانش وتدوین علوم آن مخالف رهنمود وحی و عقل برهانی نباشد بعبارتی در دانشگاه اسلامی ،قرآن و عرفان و برهان ازهم جدایی ندارند[6 ].زیرا نزول قرآن درزمانی صورت گرفت که مردم خردهایشان شکوفاشده و به تکامل رسیده بودوبنابرین در عصرظهور نیز علوم شهودی وعرفانی به اوج تعالی و شکوفایی رسیده وبسیاری ازمردم توسط نورحضرت مهدی (ارواحنافداه ) برعالم غیب اطلاع یافته ونیزدانشهای حصولی به تکامل رسیده و لذا از دانش جامع شهودی و علم فراگیربرهانی چاره ای نیست .
 هریک ازاین دودانش ،دانش پژوهان خاص خود رادارند وحضرت ولی عصر(عج )تنهاآموزگارجامع بین غیب وشهوداست[7 ]،دراین دانشگاه استاد و دانش پژوه ،دانش را در معنی عام آن اعم ازعلوم الهی ،تجربی و فنی برای تقرب به ساحت قدس دانش آفرین درس داده یافرامی گیرند[6]، لازم بذکراست که منظور از دانش پژوه ،دانشجو یا محققی است که کسب علم ،تحقیق و پژوهش رابا تاسی ازفرمایش مقام معظم رهبری برای رسیدن به مرزهای دانش وتحصیل آخرین دستاوردهای علمی و صنعتی جهان انجام می دهد.
•    اصل سوم یااصل استقلال علمی ،چونان استقلال سیاسی ،اقتصادی ،نظامی و مانند آنها از مسائل اساسی نظام اسلامی است دراین اصل مبنابراین است که درتولید علم ، فناوری ،ابتکار و خلاقیت به بارگاه رفیعی نائل شده که درآن مقام منیع ، انسان صاحب دل وفنان مظهر اسم مبارک خداوندسبحان قرارگیرد که درصورت تحقق این امر،هرگزغبارکهنگی برافکار او نمی نشیند و هیچگاه آثارفرسودگی در آرای ایشان مشاهده نمی شود و در هیچ بخشی ازصدر مطالب تا ساقه مسائل مطروح وی نشان گسستگی و آشفتگی دیده نمی شود،لذا چنین اندیشور و دانش پژوهی هم در مرتبه دانش تجربی و فناوری که به احساس و طبیعت نزدیکتر از سایرعلوم است مستقل می شود و هم در علم ریاضی و براهین عقلی ومنطق که ازاستحکام بیشتری برخوردارند،خودکفامی گردد و هم به فن شریف برترکلام و حکمت الهی راه  پیدامی نماید و گاهی نیز از رایحه دل انگیز عرفان نظری معطرمی شود و هم احرام کوی عرفان عملی را ازیادنمی برد[6 ].لذادرصورت برخورداری دانشگاه و صنعت ازچنین اساتید و دانش پژوهان و داشتن برنامه های درسی و اخلاقی صدرالاشاره ، می توان استقلال و خودکفایی علمی وفنی کشور اسلامی را رقم زده و درنهضت تولید علم و دانش به ویژه در حوزه نبردهای نامتقارن  با تاسی از قرآن و عترت گامهای موثرو اساسی برداشت ،قرآن حکیم ضمن ترغیب انسان به بررسی عالم ملک وقلمروطبیعت ،صاحبان خرد و اندیشه را به پرواز ملكوتی فرامی خواند ‏‏‏‏‏‏‏‏‏،زیرا مشاهده ی ملكوت اشیائ ازشهود زمامدارآنهایعنی خداوند سبحان تهی نیست .لذا استاد و دانش پژوهان حوزه دفاعی  با غواصی و غور در بحرملكوت هم گوهرناب وكمیاب ابتكار و فناوری رابه ارمغان می آورد و هم چشم دل او دست غیبی را كه هماره برسرسالكان صالح كشیده میشود و همواره ازآستین نامرئی بدرمی آید و سینه نا محرمان را می كوبد ، مشاهده نموده و بدین نحــــو انسان را از دسیسه پذیرش وســوسه شیطان بزرگ باز می دارد[6].
•    اصل چهارم یااصل استعلای علمی ، استعلای علمی مسلمانان به معنای مظهریت درست آنان برای اسم مبارك اعلای الهی است .چنین اصلی كه از محتوای محمود بر خوردار است از مضموم برخی ازواژه ها،مانند استكبار و استنكاردر پیشگاه علم وعقل منزه است زیرا معنای استعلای مورد بحث حفظ اعتلای موجود،حراست ازآن و طلب علو برین است كه چنین كارسترگی شیوه ی سالكان پویا و راهیان جویا است و دستور چنین برتری طلبی ممدوح ازحضرت ختمی  مرتبت محمد(ص ) رسیدكه فرمودند:خداوند كارهای والا،همت بالا و افكار بلند را دوست دارد و امور نازل و پست را نمی پذیرد[6 ].
•    اصل پنجم : اصل توکل وتوسل  ، مهمترین عاملی كه سبب نا آرامی دل ها هست همانا هراس از تهاجم و پیروزی دشمن ازیك سو و اندوه از تهدیدات استكباری ازسوی دیگر.برای رفع این نگرانیها و دفع آنها بایستی به دژمستحكمی پناه بردكه محافظ آن خدایی است كه سراسرموجودهای طبیعی و فراطبیعی ستاد و سپاه اجرایی اویند،بنابراین وقتی تمام عزت ونفوذناپذیری واقتداردراختیارخداوندسبحان می باشدمجالی برای هراس كاذب ازاستكبار و اندوه ناصواب از او نیست[6 ] .     
درصورت بکارگیری اصول پنجگانه صدرالاشاره ،می توان به اصل های حاکم در نبرد نامتقارن درقالب فرصتهای موجود به شرح ذیل دست یافت:
•    تحرك و واكنش سریع (سرعت عمل چه در حالت قبل از حمله دشمن یا در حین حمله یا بعد از حمله)
•    خوداتكایی واستقلال رزمی ( در سطح كلان و تولید سخت افزاری یا در قلمرو اجرایی و محدود)
•    قابلیت استمرار وپایداری همه جانبه
•    بومی سازی تسلیحات و تجهیزات به ویژه در فضای سایبر
•    چند منظوره بودن ( یعنی اینكه یك نیرو چند نوع مهارت داشته باشد)
•    نظم و انضباط انقلابی و تبعیت از فرامین تا حدنهایی
•    استفاده بهینه ازجنگ و عملیات روانی
•    اشاعه فرهنگ بسیجی ومعنویت به عنوان مهمترین و زیر بنایی ترین اصل نبرد نامتقارن
8-2- استراتژی دفاع همه جانبه- تهدیدات [ 6 ]
•    به خطرافتادن امنیت و اقتدار ملی درصورت عدم پیشرفت در فناوریهای کلیدی نظیرفناوری اطلاعات وارتباطات ، فناوری نانوو...
•    وجود تهدیدات استراتژیک بالقوه بویژه جنگ اطلاعات ازناحیه استکبار
•     وجود تحریم های موجود علیه کشور و امکان گسترش انها
•    حساسیت های کشورهای استکباری درمورد پیشرفتها و تحقیقات صنایع میهن اسلامی 
•    وابستگی به سیستم ها و نرم افزارهای خارجی و امکان وجود انواع بمب منطقی و....درانها
•    بروزآسیب های جدی در صورت عدم فعالیت کشور درحوزه فناوری اطلاعات و امنیت

8-3- استراتژی دفاع همه جانبه- قوتها
•    آمادگی و انتظار سازنده برای ظهور حضرت امام عصر(عج )
•    پشتیبانی آحاد ملت از ولایت فقیه و عشق به آرمانهای امام راحل
•    موازنه جنگ ما با استكبار، موازنه ایمان و كفر است
•    تقویت روحیه جهادی و شهادت طلبی
•    ایمان و بصیرت
•    امید به آینده ای روشن و نشاط بخشی علمی
•    شناسایی استعدادهای درخشان ونخبگان علمی وهد ایت علمی آنها درقالب باشگاه پژوهشگران جوان و...جهت تولیدعلم و فناوریهای کلیدی 
•    هشیاری و احتیاط دراستفاده از منابع علمی غرب وتوجه به القائات خاص آنان
•    تلفیق هوشمندانه تفكربسیجی و فناوری اطلاعات و ارتباطات ((ICTدرقالب  مدیریت دانش برای تبدیل اطلاعات پراكنده و غیرمنسجم به اطلاعات الكترونیكی و بهنگام در راستای تولید علم و فناوری
•    توجه به ناتوی فرهنگی و لزوم مقابله با پیامدهای منفی شبکه های اطلاع رسانی و اینترنت 

8-4- استراتژی دفاع همه جانبه- ضعفها
•    وجود تفكرترجمه ای و تقلید محض ازغرب .
•    مبهوت پیشرفتهای علمی وصنعتی غرب شدن وایجادروحیه یاس ونومیدی دردانش پژوهان
•    پرداختن به مسائل حاشیه ای و ناهنجاری های سیاسی و... دردانشگاهها و تقویت روحیه تحزب گرایی
•    عدم ارتباط صحیح و منطقی بین دانشگاه ها و صنایع

9- جمع بندی :
•    تفكر بسیجی ، تفكری مبتنی بر قرآن كریم و منبعث از فقه پویای جعفری می باشد .
•    اززاویه دیداستادودانش پژوه بسیجی ، قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندارند .
•    تفكر بسیجی ، تركیبی هوشمندانه از شهود قلبی و تفكر عقلی است كه در آن تهذیب نفس مبنای عقل و اندیشه است .
•    این نوع نگرش ره توشه پرباری چون خوف از خداوند متعال را دارد كه ضامن تأمین حیات طیبه و جاوید انسانی است .
•    اشاعه تفكر بسیجی موجب تلاش جدی و فراگیر و توام با عشق الهی استاد و دانش پژوه دردانشگاه هاوصنایع  شده و متعاقب آن ، بنیه علمی و صنعتی كشور افزایش خواهد یافت.
•    معرفت و عبادت محبانه به خداوند سبحان ، ثمره نهایی تفكر بسیجی می باشد .
•    تفكر بسیجی و تعامل آن بافناوری اطلاعات و ارتباطات  یعنی استفاده بهینه از اطلاعات و لذا نوعی روش میان بر در حصول به دستاوردهای پیشرفته علمی و صنعتی جهان می باشد .
•      تفكر بسیجی سبب هشیاری جدی انسان در مقابله با تهاجم سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی دشمن می گردد.                                                                                                       
•    تلفیق هوشمندانه تفكر بسیجی و فناوری اطلاعات و ارتباطات ((ICT در قالب مدیریت دانش دفاعی باعث استقلال و استعلای علمی کشور می گردد .
•    اشاعه فرهنگ بسیجی ومعنویت به عنوان مهمترین و زیر بنایی ترین اصل نبرد نامتقارن
•    منظور از جنبش نرم افزاری و نهضت تولید علم ،کسب علم ، تحقیق و پژوهش برای رسیدن به مرزهای دانش و تحصیل آخرین دستاوردهای علمی و فنی جهان درراستای استقلال و استعلای علمی میهن اسلامی می باشد .
•    استراتژی دفاع همه جانبه بعنوان ثمره تفکر بسیجی ، راهبردی اساسی ومهم  در نبرد نامتقارن می باشد.

10- منابع و مراجع
1.    ر. امیر صوفی ، ر. آل شیخ، م. هادوی ، جنگ روانی  وسیره دفاعی پیامبراعظم (ص) ، همایش تخصصی  مدیریت دفاعی در سیره پیامبراعظم (ص) ورهیافتهای آن ، دانشگاه امام حسین (ع) ،7اسفند 1385 .
2.    دی .ای .دنینگ، جنگ اطلاعات وامنیت ، موسسه فرهنگی هنری پردازش هوشمند علایم، مترجمین (ج .شیخ زادگان،م.حسین نژاد،م.روحانی ) ، شابک : 0-0-95935-964 ، 1383 ،
3.    ر. امیر صوفی،ح.شیرازی،ح.شهبازی ، جایگاه و نقش دانشگاه مجازی در جامعه جهانی اطلاعاتی ، مجموعه مقالات همایش ازآموزش الکترونیکی تادانشگاه مجازی ،شهریور 1385
4.    ا.ملکیان ، "نفوذگری در شبکه و روش‌های مقابله با آن"، چاپ دوم، انتشارات وزارت ارشاد، شابک: ۳-۵۸-۵۸۰۱-۹۶۴، تیر ۱۳۸۳.
5.    ر. امیر صوفی ، ر. آل شیخ، م. هادوی ، نقش آینده پژوهی درتوسعه فناوری‌های امنیت اطلاعات و ارتباطات ، اولین همایش بین¬المللی روش¬های تحقیق در علوم، فنون و مهندسی (ICRMSET)، 9-10خردادماه 1385
6.    ر. امیر صوفی،اینترنت ومعنویت،1385، در آدرس اینترنتی ،
http://rsoofi.blogfa.com
7.    ح. متفکر،جنگ روانی ،پژوهشکده تحقیقات اسلامی سپاه ، در آدرس اینترنتی زیر :
http://www.tooba-ir.org/Guide.asp?Fn=_Book/book.asp
.http://www.basirat.ir/news.aspx?newsid=8345 8

برچسب ها : تفكر و فرهنگ بسیجی روشی میانبر درنبرد نامتقارن-
»

نوشته شده توسط راضیه راشدی در سه شنبه 27 بهمن 1388

نظرات (


 
 

 

 

Powered By mihanblog.com Copyright © 2009 by janbarkafan جان بر کفان

 
       

قالب وبلاگ

Free Template Blog

قالب بلاگفا

قالب پرشین بلاگ

قالب میهن بلاگ

قالب جوان بلاگ

قالب ایران بلاگ

قالب رویا بلاگ

قالب پرشین بلاگ

حرفه ای ترین قالب های وبلاگ

دانلود رایگان

تم دیزاینر